Classes de Bruxelles
Notice: Undefined variable: MenuQuiDefile in /var/www/vhosts/parcparmentier.be/httpdocs/wp-content/themes/parcparmentier/page-type.php on line 79



FR
Les classes de découvertes proposent un programme d’observation complémentaire qui offre à l’enfant un parcours hors les murs de son école. L’enfant devient l’acteur de son apprentissage en se confrontant à la réalité du terrain, à ses avantages comme à ses contraintes.
Cette confrontation permet à l’enfant d’acquérir progressivement une plus grande confiance en soi ainsi qu’une meilleure autonomie.
Les classes de découvertes sont donc des périodes au cours desquelles l’enfant poursuit sa formation en s’éveillant à de nouveaux groupes, à de nouveaux décors, à une indépendance nouvelle. Elles participent à son apprentissage de la vie sociale, de la tolérance et du respect.
À travers la découverte de la ville de Bruxelles, le Parc Parmentier propose aux élèves des classes maternelles, primaires et secondaires ainsi qu’aux enseignants qui les encadrent, de :
Faire l’expérience du « vivre ensemble » afin de développer et d’éveiller :
- – l’autonomie
- – le sentiment de sécurité
- – la curiosité
- – l’esprit critique
- – l’ouverture à l’autre
- – le respect
En vue d’en faire des Citoyens Responsables Actifs Critiques Solidaires (CRACS), messagers et porteurs de ces valeurs là où ils vivent, dans leur classe, leur école, leur famille, leur entourage.
Téléchargez le programme de 2017-2018
NL
De ‘klassen van Brussel’ beleven is een ontdekkingstocht maken door een stedelijk landschap dat zich uitstrekt als een lappendeken ontworpen in een palet van kleuren en materialen.
Brussel is een metropool: een politiek, diplomatiek, economisch en cultureel wereldcentrum; kortom, het hart van Europa. De diverse bevolking brengt de wereld naar de moderne stad, die tegelijkertijd rijk is aan geschiedenis zoals te ontdekken valt in de talrijke musea, maar ook gewoon op straat, zowel in steegjes als in imposante gevels. Zo is Brussel niet alleen een ontmoetingsplaats voor wereldleiders en diplomaten, maar ook voor artiesten, kunstenaars en designers.
Ontdek de wereld in Brussel: vanaf de bruisende Matonge-wijk, met op elke straathoek een Afrikaanse kapperszaak en in elke winkel bakbananen en maniok te koop, tot enkele meters verder de Europese wijk ‘Schuman’ waar expats hele dagen druk in de weer zijn met beslissingen nemen die impact hebben tot in onze huiskamers. Wat verderop ligt het koninklijk paleis, met het Museumplein waar kunst en geschiedenis tot leven komen. Van hier uit is het maar een stap tot op de Grote Markt en tot aan het wereldberoemde fonteintje van Manneke Pis. Tussen de wandeling door is een praatje slaan met een doorgewinterde ‘Brusseleir’ zeker even leerrijk.
Uiteraard is dit slechts een kleine greep uit het ongelofelijke aanbod van leermogelijkheden in Brussel. Daarom bieden de Brusselklassen een programma aan met als doel scholen te begeleiden bij hun exploratie van deze wereldstad. Zo zijn leraren verzekerd dat alle leerdoelen die zij willen bereiken aan bod komen en wel in een ontspannen, aangename sfeer.
Bij het eerste contact ontvangt de school ons programma, met een brede waaier aan activiteiten. Indien nodig begeleiden we de school bij het maken van de juiste keuze. Op basis hiervan ontwikkelen wij een gedetailleerd programma. Hierin worden alle activiteiten opgenomen, alsook rustmomenten, vervoer en maaltijden.
Bij aankomst wacht ons team de klassen op aan het station of in het Parmentierpark. De verplaatsingen naar de stad worden begeleid door een gids. Uiteraard is ook de coördinator steeds beschikbaar.
Onze Brusselklassen nodigen leerlingen uit om zelf actief te leren van alle indrukken en ervaringen die Brussel hen biedt. De grootstad hanteert een eigen code en taal, die de leerlingen leren kennen en zich eigen maken. Zo ontdekken ze hoe hun weg te vinden in een tevoren onbekende wereld. Het verwerven van die vaardigheid bevordert de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van de leerling. Tijdens de stadsklassen zet de jongere zijn/haar scholing verder, en stelt zich tegelijkertijd open voor een spannende nieuwe omgeving, die vragen oproept rond het sociale leven, respect en tolerantie.
Hierbij besteden we specifieke aandacht aan:
- Respect: Met zoveel verschillende mensen die op een kleine oppervlakte leven, leren en werken is respect de basis van alle omgangsregels. Zo leert de jongere dat men in de openbare ruimte steeds rekening dient te houden met de andere(n).
- Openen naar de andere: Door de grote diversiteit van inwoners – enkel in Dubai is de bevolking diverser – zijn er vele mogelijkheden om in contact te komen met andere culturen, talen en gewoontes.
- Het ontwikkelen van autonomie: de leerling staat centraal in het leerproces. In een nieuwe omgeving wordt hij/zij uitgedaagd om zelf na te denken en aandachtig te zijn. Het doel is dat elk kind de weg in de stad bijna zo goed kent als zijn/haar weg van huis naar school.
- Het gevoel van veiligheid: Het welbevinden van de leerlingen komt op de eerste plaats, en daarom zorgen wij voor een goede omkadering. Leerlingen ontdekken al snel dat ‘de grote stad’, die eerst eng en indrukwekkend leek, een gezellige plek kan zijn waar ook hij/zij zich goed kan voelen.
- Nieuwsgierigheid: achter elke steen in Brussel schuilt een verhaal en de jongere stapt zo van de ene wereld in de andere, nieuwsgierig om te ontdekken met er zich achter de volgende straathoek bevindt.
- Kritisch denken: De jongere denkt na over het beeld dat hij/zij zich van Brussel vormde en toets dit beeld aan de nieuwe ervaringen. Daarbij vraagt hij/zij zich af wat er nu veranderd is en waarom.
De Brusselklassen wil leerlingen ontwikkelen tot echte ‘CRACS’ (Citoyens Responsable Actifs Critique et Solidaire): verantwoordelijke, actieve burgers die kritisch denken en gemeenschapszin tonen. Door zo te handelen, dragen zij deze waarden uit naar hun gezin, klas, school en gemeenschap.


Le Parc Parmentier : Un cadre de verdure exceptionnel
Les Classes de Bruxelles sont situées au Parc Parmentier, dans la commune de Woluwe-Saint-Pierre. Un havre de verdure et de calme, un cadre magnifique de 9 hectares à découvrir et à explorer. Il est directement connecté aux principaux réseaux routiers ainsi qu’au réseau des transports en commun de la Région de Bruxelles Capitale.
Het Parmentier Park: een groen pareltje in Brussel
Tijdens de stadsklassen verblijven de deelnemers in het Parmentierpark, gelegen in de gemeente Sint-Pieters-Woluwe: negen hectare groen aan de rand van het Zoniënwoud en toch vlakbij de stad. Deze plaats is ideaal om al spelend te ontdekken en ze biedt meteen een zalig rustpunt na een drukke dag in de stad, met zoveel te verwerken indrukken. Bovendien is het park gemakkelijk bereikbaar, zowel met de auto als met het openbaar vervoer. Een mooi stuk groen, dicht bij de hoofdstad: het Parmentierpark is de ideale uitvalsbasis voor een verblijf in Brussel.
Notice: Undefined variable: Galerie in /var/www/vhosts/parcparmentier.be/httpdocs/wp-content/themes/parcparmentier/page-type.php on line 129
Informations et réservations:Stations de Plein Air ASBL Coordinatrice : Karen Peeters |
Tarifs & conditions :Prix du séjour : Ce prix comprend : Ce prix ne comprend pas : Avantages : Documents pratiques : |
Informatie en reservatieStations de Plein Air ASBL Coordinatrice : Karen Peeters |
Tarieven en voorwaardenPrijs verblijf: In de prijs inbegrepen : Niet inbegrepen : Voordelen: Praktische documentatie: |